AFET SİGORTALARI KANUNU
18 Mayıs 2012 Tarihli Resmi Gazete
Sayı: 28296
AFET SİGORTALARI KANUNU
Kanun No. 6305
Kabul Tarihi: 9/5/2012
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1- (1) Bu Kanunun amacı, binalarda deprem sonucu meydana gelebilecek
maddi zararların karşılanmasını teminen yaptırılacak zorunlu deprem sigortası
ile sigorta şirketlerince teminat verilemeyen veya teminat verilmesinde
güçlükler bulunan çeşitli afetler ve riskler sonucu meydana gelebilecek maddi ve
bedeni zararların karşılanabilmesini teminen sunulacak sigorta ve reasürans
teminatlarına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Tanımlar
MADDE 2- (1) Bu Kanunda geçen;
a) Bakan veya Bakanlık: Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu
Bakanı veya Bakanlığı,
b) Birlik: Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri
Birliğini,
c) Kurum: Doğal Afet Sigortaları Kurumunu,
ç) Müsteşarlık: Hazine Müsteşarlığını,
d) Reasürans şirketi: 3/6/2007 tarihli ve 5684 sayılı Sigortacılık
Kanununa göre Türkiye’de kurulmuş reasürans şirketi ile yurt dışında
kurulmuş reasürans şirketinin Türkiye’deki teşkilatını,
e) Sigorta şirketi: 5684 sayılı Kanuna göre Türkiye’de kurulmuş
sigorta şirketi ile yurt dışında kurulmuş sigorta şirketinin Türkiye’deki
teşkilatını,
f) Teknik işletici: Kurumun teknik işleri ile işletmeye ilişkin iş
ve işlemlerini yürüten şirketi,
g) Yönetim Kurulu: Doğal Afet Sigortaları Kurumu Yönetim
Kurulunu,
ğ) Zorunlu deprem sigortası: Binalarda depremin doğrudan neden
olduğu maddi zararlar ile deprem nedeniyle ortaya çıkan yangın, infilak, dev
dalga (tsunami) ve yer kayması sonucu oluşan maddi zararları teminat altına alan
zorunlu sigortayı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Doğal Afet Sigortaları Kurumu
Doğal Afet Sigortaları Kurumu
MADDE 3- (1) Bu Kanuna göre sunulacak sigorta ve reasürans teminatları,
Bakanlık nezdinde kurulan kamu tüzel kişiliğini haiz Doğal Afet Sigortaları
Kurumu tarafından verilir. Kurumun merkezi, teknik işleticinin idare merkezinin
bulunduğu yerdir. Kurumun tescilli isim hakkı Müsteşarlığa
aittir.
(2) Kurum ve gelirleri her türlü vergi, resim ve harçtan
muaftır.
(3) Kurum ile bu Kanun kapsamında gerçekleştirilen iş ve işlemler,
2/4/1987 tarihli ve 3346 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri ile Fonların Türkiye
Büyük Millet Meclisince Denetlenmesinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun,
3/12/2010 tarihli ve 6085 sayılı Sayıştay Kanunu, 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile
4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale
Kanununa tabi değildir.
(4) Kurumun taşınır ve taşınmaz varlıkları ile diğer hak, gelir ve
alacakları haczedilemez, Kurum iflas yoluyla takip edilemez. Kurumun süresinde
ödenmeyen sigorta primi alacakları, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.
(5) Kurumun yıllık hesap, iş ve işlemleri ile harcamaları
Müsteşarlık tarafından denetlenir. Müsteşarlık, Kurumun faaliyetlerine ve
denetim sonuçlarına ilişkin olarak her yıl Türkiye Büyük Millet Meclisi Plan ve
Bütçe Komisyonuna bilgi verir.
Doğal Afet Sigortaları Kurumu Yönetim Kurulu
MADDE 4- (1) Kurum, Doğal Afet Sigortaları Kurumu Yönetim Kurulu tarafından
yönetilir. Yönetim Kurulu, Müsteşarlıktan, Çevre ve Şehircilik Bakanlığından,
Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığından ve Sermaye Piyasası Kurulundan en az
genel müdür yardımcısı düzeyinde birer üye, Birlik ve Yükseköğretim Kurulu
tarafından önerilecek üçer aday arasından belirlenecek birer üye ile teknik
işleticinin temsilcisi bir üyeden oluşur.
(2) Yönetim Kurulu üyelerinin, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinin (A) bendinin (1), (4), (5), (6) ve
(7) numaralı alt bentlerinde belirtilen şartları taşımaları, temsil ettikleri
kuruluşların görev alanına giren sigortacılık, acil durum yönetimi, doğal
afetler, sermaye piyasaları ve benzeri konulardan birinde, görevlerini
yürütebilmeleri için gerekli bilgiye ve en az on yıllık deneyime sahip olmaları
gereklidir. Yükseköğretim Kurulu tarafından önerilecek adayların, inşaat,
jeofizik, jeoloji mühendisliği veya dengi bölümlerinden mezun ve deprem
konusunda en az yedi yıl deneyimli olmaları gereklidir.
(3) Yönetim Kurulu üyeleri, ilgili kurumların önerisi ve
Müsteşarlığın teklifi üzerine Bakan tarafından atanır. Yönetim Kuruluna
Müsteşarlık temsilcisi başkanlık eder.
(4) Yönetim Kurulu üyeliğine atanan kimseler dört yıl için görev
yapar ve en fazla iki defa atanabilir.
(5) Yönetim Kuruluna atanan üyeler temsil ettikleri kuruluşlardan
ayrıldıkları takdirde Yönetim Kurulu üyelikleri sona erer. Yönetim Kurulu
üyelerinin bu nedenle veya görev sürelerinin sona ermesi hâli hariç olmak üzere
diğer herhangi bir nedenle üyeliklerinin sona ermesi durumunda yerlerine ilgili
kuruluş tarafından birinci fıkrada belirtilen usule göre aday gösterilir ve bu
üyelerin üçüncü fıkrada belirtilen usule göre atamaları yapılır. Bu üyeler,
yerine atandıkları üyelerin sürelerini tamamlar ve her hâlde en fazla iki defa
atanabilir.
(6) Yönetim Kurulu en az beş üyenin katılımıyla toplanır ve
kararlarını en az dört üyenin aynı yöndeki oyuyla alır.
(7) Yönetim Kurulunun temsili başkan tarafından, Yönetim Kurulunca
alınan kararların yürütülmesi teknik işletici tarafından
yapılır.
(8) Yönetim Kurulu başkan ve üyelerine, kamu iktisadi
teşebbüslerinde yönetim kurulu başkan ve üyelerine ödenen aylık ücret ve diğer
ödemeler tutarında ücret ödenir.
Yönetim Kurulunun görevleri
MADDE 5- (1) Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Kurumun iş ve işlemlerine ilişkin çalışma planını
düzenlemek.
b) Tazminat ödemelerine ilişkin usul ve esasların belirlenmesi ile
tazminat ödemelerinin en kısa sürede yapılmasını sağlamak.
c) Risk paylaşımı, reasürans ve retrosesyon planını
onaylamak.
ç) Kurum varlıklarının yatırıma yönlendirilmesine ilişkin usul ve
esasları belirlemek.
d) Halkla ilişkiler, tanıtım ve eğitim kampanyaları yapılmasına
karar vermek.
e) Pazarlamaya ilişkin usul ve esasları
belirlemek.
f) Kurumun faaliyetleri hakkında Bakana ve Müsteşarlığa bilgi
vermek.
g) Bu Kanunla ve bu Kanuna göre çıkarılan yönetmeliklerle verilen
diğer görevleri yerine getirmek.
(2) Yönetim Kurulu üyeleri bu sıfatları dolayısıyla öğrenmiş
oldukları bilgileri üyelik sıfatını kaybetmiş olsalar dahi Yönetim Kurulunun
izni veya onayı olmaksızın açıklayamazlar.
Kurumun işlerinin yürütülmesi
MADDE 6- (1) Kurumun teknik işleri ile işletmeye ilişkin iş ve işlemleri,
yangın ve doğal afetler branşında ruhsatı bulunan sigorta veya reasürans
şirketleri arasından Müsteşarlıkça belirlenecek bir şirket tarafından teknik
işletici sıfatıyla yürütülür. Teknik işleticinin belirlenmesinde; şirketin mali
bünyesinin sağlamlığı, sigortacılık alanında ve uluslararası reasürans işlemleri
ile afet risklerinin yönetimindeki deneyimi, teknik ve insan kaynakları
altyapısı ve benzeri hususlar dikkate alınır.
(2) Müsteşarlık, Kurum iş ve işlemlerinin yürütülmesi amacıyla
teknik işleticiyle sözleşme yapar. Sözleşme en fazla beş yıllık süre için
yapılır ve aynı usule göre yenilenebilir. Teknik işleticiye ödenecek işletme
ücreti sözleşmede tespit edilir.
(3) Kurumun çalışma usul ve esasları ile teknik işleticinin yetki
ve sorumlulukları Müsteşarlık tarafından hazırlanan yönetmelikle
belirlenir.
(4) Kurum, Bakanın uygun gördüğü uluslararası kuruluşlara üye
olabilir ve bu kuruluşlar ile diğer ülkelerin benzeri kuruluşlarıyla kendi
çalışma konularına ilişkin olarak işbirliği yapabilir, yurt içinde ve yurt
dışında bir ücret karşılığı veya ücret alınmaksızın danışmanlık hizmeti
sağlayabilir. Bu kapsamda yasal hakları Kuruma ait bulunan yazılım, lisans ve
benzeri varlıklar, Kurum tarafından ücreti karşılığı kullandırılabilir,
satılabilir veya hibe edilebilir.
Kurum tarafından verilecek teminatlar
MADDE 7- (1) Zorunlu deprem sigortası teminatı münhasıran Kurum tarafından
verilir. Bu teminat, risk yönetimi açısından şartların gerekli kılması durumunda
ve Bakan tarafından uygun görülmesi hâlinde sigorta şirketleri ile müştereken de
verilebilir.
(2) Sigorta şirketlerince teminat verilememesi durumunda deprem,
sel, yer kayması, fırtına, dolu, don, çığ düşmesi ve benzeri doğal afetler için
kamu yararı açısından gerek görülmesi hâlinde sigortacılık ilkeleri gözetilerek
Kurum tarafından sigorta veya reasürans teminatı verilebilir. Kurum tarafından
bu teminatların hangilerinin verileceği hususu Bakanın teklifi ile Bakanlar
Kurulunca belirlenir. Kurum tarafından bu fıkraya göre verilen teminatlara
ilişkin limitler, sigorta genel şartları ile tarifelerin nasıl tespit edileceği
hususu Müsteşarlık tarafından belirlenir.
(3) Kurum tarafından verilen teminatlara ilişkin hesaplar, kayıtlar
ve hesaplar arası aktarıma ilişkin esaslar Müsteşarlık tarafından hazırlanan
yönetmelikle belirlenir.
(4) Kurum tarafından verilen teminatların uygulama usul ve esasları
ile sigorta şirketleriyle müşterek sigorta yapılmasına ilişkin esaslar Kurumun
ve Birliğin görüşü alınarak sigortacılık ilkeleri çerçevesinde Müsteşarlık
tarafından belirlenir.
Hasar fazlası desteği
MADDE 8- (1) Kurum tarafından üstlenilen riskler için ulusal ve uluslararası
piyasalardan uygun koşullarda yeterli koruma sağlanamaması hâlinde, Bakanın
teklifi ile Bakanlar Kurulunca belirlenecek kısmının uygun bir bedel
karşılığında Devlet tarafından taahhüt edilmesine karar
verilebilir.
Kurumun gelirleri ve kullanılabileceği yerler
MADDE 9- (1) Kurumun gelirleri; sigorta ve reasürans primlerinden, reasürans
ve retrosesyon işlemlerinden elde edilen komisyonlardan, Kurum varlıklarından
sağlanan gelirlerden ve sair gelirlerden oluşur.
(2) Kurum, tazminatların ödenmesi için gerekli görülen durumlarda
yıllık prim gelirlerinin toplam tutarını geçmemek üzere Bakanın uygun görüşü ile
borçlanabilir.
(3) Kurumun gelirleri, Kurum tarafından ve sadece aşağıdaki amaçlar
doğrultusunda kullanılabilir:
a) Kurum tarafından verilen sigorta ve reasürans teminatlarına
ilişkin tazminat ödemeleri, hasar tespit işlemlerine ilişkin ödemeler ve mahkeme
masrafları.
b) Kurumun yönetimi ve işleyişi için gerekli
masraflar.
c) Yurt içi ve yurt dışı piyasalardan sağlanan reasürans ve benzeri
koruma teminatlarına ilişkin ödemeler.
ç) Kurumun görev alanına giren konularda yaptıracağı çalışma ve
araştırmalara ilişkin ödemeler.
d) Danışmanlık hizmetleri ve yatırım yönetimi gibi dışarıdan
sağlanan hizmetlere ilişkin ödemeler.
e) Halkla ilişkiler, tanıtım ve eğitim kampanyalarına ilişkin
ödemeler.
f) Sigorta şirketlerine ve diğer aracı kuruluşlara ödenen
komisyonlar.
g) Kurumun aldığı borçların geri ödenmesine ilişkin faiz ve anapara
ödemeleri.
ğ) Retrosesyon ve reasürans primleri ile reasürans
komisyonları.
(4) Kurum varlıklarının yatırıma yönlendirilmesinde, yatırım
araçları bakımından çeşitlendirme yapılır ve öncelikli olarak; varlıkların likit
olması, anapara kaybı riskinin en düşük olması ve getiri oranının yüksek olması
ilkeleri esas alınır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Zorunlu Deprem Sigortası
Kapsam ve sigorta yapma zorunluluğu
MADDE 10- (1) 23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu kapsamındaki bağımsız
bölümler, tapuya kayıtlı ve özel mülkiyete tâbi taşınmazlar üzerinde mesken
olarak inşa edilmiş binalar, bu binaların içinde yer alan ve ticarethane, büro
ve benzeri amaçlarla kullanılan bağımsız bölümler ile doğal afetler nedeniyle
Devlet tarafından yaptırılan veya sağlanan kredi ile yapılan meskenler zorunlu
deprem sigortasına tâbidir.
(2) 9/11/1983 tarihli ve 2946 sayılı Kamu Konutları Kanununa tâbi olan veya kamu
hizmet binası olarak kullanılan binalar ve bağımsız bölümler, köy nüfusuna
kayıtlı ve köyde sürekli oturanlarca köy yerleşik alanları ve civarında ve
mezralarda yapılan binalar ile 634 sayılı Kanun kapsamında olsalar dahi tamamı
ikamet dışı amaçlarla kullanılan binalar zorunlu deprem sigortasına tâbi
değildir.
(3) Birinci fıkrada belirtilen binalar ve bağımsız bölümler için
malikler veya intifa hakkı sahipleri tarafından zorunlu deprem sigortası
yaptırılır ve bu sigorta her yıl yenilenir.
(4) Kurum, ilgili mevzuata ve projeye aykırı olarak inşa edilen
binaları sigortalamama hakkına sahiptir. Kurum, taşıyıcı sistemi olumsuz yönde
etkileyecek şekilde tadil edildiği veya zayıflatıldığı tespit edilen binaları
sigortalamaz. Bu tespitin yapıldığı binaların listesi Kurum tarafından ilgili
idareye gönderilir.
Yükümlülerin saptanması ve sigortanın
kontrolü
MADDE 11- (1) Zorunlu deprem sigortasını yaptırmakla yükümlü olanlar, 10 uncu
madde hükümleri çerçevesinde Kurum tarafından tespit edilir. Mahallî idareler
dâhil kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişiler, sigorta
yükümlülerinin saptanmasına ve izlenmesine yönelik olarak Kurum tarafından
kendilerinden istenecek bilgileri belirli aralıklarla ve düzenli olarak vermek
zorundadır. Bu konudaki bilgi paylaşımı, gerektiği hâlde, elektronik ortamda
yapılabilir.
(2) Tapu müdürlükleri, maliklerin veya intifa hakkı sahiplerinin
taleplerine bağlı olarak tapu kütüğünde bu sigortaya tâbi bağımsız bölümler ve
binalarla ilgili tescil işlemlerini veya tapuya kayıtlı taşınmazın kayda tâbi
olmayan bir taşınmaza dönüşmesi hâli hariç olmak üzere terkin işlemlerini
zorunlu deprem sigortasının yaptırıldığı ve işlem tarihi itibarıyla geçerli
olduğu belgelenmedikçe yapamaz.
(3) Zorunlu deprem sigortasının kapsamına giren binalar ve bağımsız
bölümlerle ilgili olarak yaptırılan su ve elektrik abonelik işlemlerinde,
zorunlu deprem sigortasının varlığı ilgili kuruluşça kontrol edilir. Bu kontrol,
gerektiği hâlde, Kurum tarafından elektronik ortamda sağlanan bilgi ve olanaklar
ile yapılabilir.
(4) İkinci ve üçüncü fıkra hükümlerinin uygulanmasına ilişkin usul
ve esaslar, ilgili kurumların görüşü alınarak Müsteşarlık tarafından
belirlenir.
(5) Kurum, sigortanın yapılması ve düzenli olarak yenilenmesi için
zorunlu deprem sigortasının kapsamına giren bina ve sitelerin yönetimleri ile
kontrol uygulamaları geliştirebilir.
Sigortalının sorumluluğu
MADDE 12- (1) Malik veya intifa hakkı sahibi, binanın ve her bir bağımsız
bölümün projeye aykırı olarak ve taşıyıcı sistemi olumsuz yönde etkileyecek
şekilde tadil edilmesine veya zayıflatılmasına karşı gerekli tedbirleri almakla
yükümlüdür.
(2) Malik veya intifa hakkı sahibi, hasarın projeye aykırı olarak
ve taşıyıcı sistemi olumsuz yönde etkileyecek tadilat nedeniyle ortaya
çıktığının tespit edilmesi durumunda, sigortadan tazminat alma hakkını
kaybeder.
Tarife ve talimatlar ile uygulama esasları ve genel
şartlar
MADDE 13- (1) Zorunlu deprem sigortasına ilişkin tarife ve talimatlar ile
azami teminat tutarı her yıl Bakan tarafından belirlenir ve Resmî Gazetede
yayımlanır. Sigorta primlerinin tespitinde; binanın yüzölçümü, inşaat türü ve
kalitesi, binanın üzerinde bulunduğu arazinin zemin özellikleri, deprem riski ve
benzeri unsurlar değerlendirilir.
(2) Zorunlu deprem sigortası bulunan ve deprem nedeniyle hasar
gören binalara ilişkin tazminat, gerekli bilgi ve belgeler ile hasar tespitinin
tamamlanmasını müteakip en geç otuz gün içinde ödenir.
(3) Zorunlu deprem sigortasına ilişkin uygulama usul ve esasları
ile sigorta genel şartları Müsteşarlık tarafından belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Diğer Hükümler
Yönetmelik
MADDE 14- (1) Bu Kanunun uygulamasına ilişkin yönetmelikler bu Kanunun yayımı
tarihinden itibaren bir yıl içinde yürürlüğe konulur.
Yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 15- (1) 25/11/1999 tarihli ve 587 sayılı Zorunlu Deprem Sigortasına
Dair Kanun Hükmünde Kararname yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 16- (1) 15/5/1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler
Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanunun 29 uncu
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Zorunlu deprem sigortası kapsamındaki binalar için, bu Kanundan ve
ilgili diğer mevzuattan doğan Devletin konut kredisi açma ve bina yaptırma
yükümlülükleri, zorunlu deprem sigortası yaptırılmamış olmasının tespit
edilmesiyle birlikte ortadan kalkar.”
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Kanunla mülga 587 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile
kurulan Doğal Afet Sigortaları Kurumunun aktif ve pasifleri ile her türlü hak ve
yükümlülükleri, hiçbir işleme gerek kalmaksızın, bu Kanunla kurulan Doğal Afet
Sigortaları Kurumuna devredilmiş sayılır.
(2) Bu Kanunla mülga 587 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 7 nci
maddesine göre Yönetim Kuruluna atanan üyelerden, aynı maddenin (a) bendine göre
atanan hariç diğer üyeler görev sürelerinin sonuna kadar görevlerine devam
eder.
GEÇİCİ MADDE 2- (1) Bu Kanunda belirtilen yönetmelik ve diğer düzenlemeler
yürürlüğe girinceye kadar, bunların düzenleyeceği konulara ilişkin mevcut
düzenlemelerin bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam
olunur.
(2) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce Müsteşarlık ile
teknik işletici arasında yapılan sözleşme, süresi sonuna kadar devam
eder.
Yürürlük
MADDE 17- (1) Bu Kanun yayımı tarihinden üç ay sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18- (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.17/5/2012
Yorumlar
Yorum Gönder